Friday, September 30, 2011

~ Mee Mat Salleh Goreng Basah...

Sheery Dream Cakes | 12:16 AM | 34 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Pernah dengar tak Mee Mat Salleh? Bagi sesiapa yang tinggal di Labuan ni mesti kenal dengan Mee Mat Salleh ni kan... Mee ni dibuat oleh Sedap Mee, Peladang Bukit Kuda, W.P.Labuan.. Diana suka sangat makan mee ni... Nak goreng ker.. Nak rebus ker... Nak buat bubur pun sedap... Hari ni Diana buat Mee Goreng Basah cara Diana... Mari kita tengok resipinya.. 

::  Ni la rupa Mee Mat Salleh tu..  ::

:: Mee ni perlu direbus dan angkat.. Lepas tu masukkan ke dalam air sejuk sebelum ditoskan  ::


Mula² .. tumiskan bawang merah dan bawang putih hingga wangi.. Kemudian masukkan bawang besar dan tumis sehingga wangi. Masukkan udang kering dan goreng seketika.. Tambahkan serbuk cili dan tumis sehingga garing..

Setelah itu.. masukkan ayam dan masak sehingga ayam empuk.. Ketepikan sedikit bahan yang telah ditumis tadi dan pecahkan sebiji telur.. Setelah telur separuh masak.. boleh la digaul bersama bahan yang d tumis tadi.. Pecahkan lagi sebiji telur dan buat seperti tadi.. Kemudian masukkan bhn²  A dan gaul rata.. biarkan seketika.

Masukkan mee dan gaul ... tambahkan sedikit air ( mengikut keperluan masing² ).. Setelah mendidih dan sedikit pekat.. masukkan daun bawang dan gaul rata.. Tutupkan api dan hidang ketika ianya masih panas bersama lettuce...



MEE MAT SALLEH GORENG BASAH

Bahan-Bahan 
  • 1 bungkus Mee Mat Salleh _ dimasak seperti arahan pada bungkusan
  • 1 keping dada ayam _ dihiris kecil
  • Segenggam udang kering _ direndam dalam air panas, toskan dan ditumbuk kasar
  • 2 biji telur
  • 3 ulas bawang merah _ dicincang
  • 4 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji bawang besar _ dihiris
  • 1 tbsp cili kering kisar
  • Lettuce _ dihiris
  • Daun bawang _ dipotong panjang
  • minyak untuk menumis
  • Sedikit air

Bahan-Bahan A
  • 1/2 tbsp kicap pekat Loon Kee
  • 2 tsp kicap cair Loon Kee
  • 2 tbsp sos manis ABC
  • 1 tbsp sos cili Maggi
  • 1 tbsp sos tiram Maggi
  • 2 tsp sos pedas berkicap Agro Mas
  • 2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Gula jika perlu
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak d dalam kuali. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan bawang besar dan tumis lagi hingga wangi.
  3. Kemudian masukkan udang kering dan goreng seketika. Tambahkan serbuk cili dan tumis sehingga garing.
  4. Setelah itu masukkan ayam dan masak sehingga ayam empuk.
  5. Ketepikan sedikit bahan yang telah ditumis tadi dan pecahkan sebiji telur. Setelah telur separuh masak, bolehlah digaul bersama bahan yang ditumis tadi. Pecahkan lagi sebiji telur dan buat seperti tadi.
  6. Masukkan bahan-bahan A dan gaul rata. Biarkan seketika.
  7. Masukkan mee dan gaul. Tambahkan sedikit air ( mengikut keperluan masing-masing ). Setelah mendidih dan sedikit pekat, masukkan daun bawang dan gaul rata.
  8.  Tutupkan api dan hidang ketika ianya masih panas bersama lettuce.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, September 27, 2011

~ Kek Karamel...

Sheery Dream Cakes | 11:40 PM | 43 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sayang semua... 

Hari ni masih lagi sibuk sedikit... Banyak hal yang kena diuruskan... Tapi pagi tadi sempat juga Diana buat Kek Karemel ni... Mencuri masa sedikit untuk memenuhi permintaan anak-anak  yang nak makan kek katanya... Jadi.. Diana terus terfikir kat kek ni.. Hurmmm.. Kek ni pula yang terlintas dalam fikiran masa tu kan.. Macam tu banyak resipi kek... Kek Karemel ni juga yang hendak dicuba semasa tengah terkejar-kejar dengan masa... Heeheee... Bila difikirkan balik... kisah sumpahan kek ni... Heeheee... Risau juga... Takut tak menjadi kan... Tapi kuatkan semangat juga buatnya... 

Ni merupakan percubaan pertama Diana buat Kek Karemel ni... Hari tu nampak kat dapur Akak ItaAnna dan Juwita.. Wah sungguh tergoda tengok Kek Karemel ni.. Cuma risau pula tak menjadi bila buatnya... Tapi Alhamdulillah... Akhirnya berjaya juga Diana buat dan menjadi... Ingat nak buat lagi esok pagi... Nak bawa pergi rumah akak angkat Diana.. Dia adakan kenduri sebelum dia berangkat ke Mekah nanti... InsyaAllah.. Kalau semangat kuat.. esok pasti akan buat lagi kek yang sedap ni... 

Terima kasih kepada Munirah Baharum kerana sudi berkongsi resipi yang sedap ni... Izinkan Diana kongsikannya di sini ya.. Terima kasih juga kepada Akak Ita di atas penerangan dan step by step yang akak kongsikan di dapur akak tu.. Ianya banyak membantu Diana semasa membuat kek ni tadi... Kalau nak tengok step by step membuat Kek Karemel ni, singgahlah ke dapur Akak Ita @ Masam Manis ya... 


:: Resipi oleh ~ Munirah Baharum ( TQ )
:: Cnp dari  ~ Akak Azlita @ Masam Manis  ( TQ )


KEK KARAMEL

~ Gula Hangus

Bahan-Bahan


  • 2 sudu besar gula pasir

Cara-Cara

  1. Sediakan loyang 8 inc. 
  2. Tabur gula dalam loyang dan masak atas api perlahan.
  3. Biar gula hancur dan warna tukar jadi perang.
  4. Ratakan gula dengan menyenget-nyenget kan loyang kiri dan kanan. 
  5. Biar gula sejuk. Gula yg sejuk ni akan keras dan akan retak-retak dan berbunyi spt kaca pecah bila dah keras.
  6. Ketepikan.


~ Bahan Karemel

Bahan-Bahan

  • 1/2 tin susu cair 
  • 70g gula castor
  • 1/2 sudu teh esen vanilla
  • 3 biji kuning telur

Cara-Cara
  1. Kacau susu dan gula hingga gula larut.
  2. Kacau telur dan esen perlahan.
  3. Satukan kedua-dua bahan dan kacau rata perlahan aje.
  4. Kemudian tapis ke dalam loyang gula hangus tadi.
  5. Ketepikan.
  6. Kalau nak dapatkan lapisan karemel yg tebal gandakan sukatan susu dan kuning telur.
  7. ( Adunan ni tak perlu di bakar dulu ye! kita akan bakar adunan ni bersama adunan kek nanti ).


~ Adunan Kek Bahan 1

Bahan-Bahan

  • 70g gula kastor
  • 3 biji telur kuning
  • 135ml air
  • 45ml minyak masak

Cara-Cara

  1. Pukul telur kuning, minyak dan air sampai gebu dan tukar ke warna putih.
  2. Kemudian masukkan gula kastor dan pukul lagi sampai naik sekali ganda.


~ Adunan Kek Bahan 2

Bahan-Bahan

  • 140 gm tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder

Cara-Cara

  1. Matikan  mixer dan masukkan tepung dan baking powder yang telah diayak.
  2. Masukan  sikit-sikit dan kacau perlahan secara kaup balik hingga kesemua bergaul sempurna.
  3. Ketepikan.


~ Merinque

Bahan-Bahan

  • 6 biji putih telur - pastikan jgn tercampur sedikit pun telur kuning
  • 70g gula castor
  • 1 sudu teh krim of tar-tar

Cara-Cara

  1. Pastikan semua peralatan dalam keadaan kering.
  2. Pukul putih telur hingga berbuih.
  3. Masukkan gula dan tatar dan terus memukul dgn speed tinggi hingga adunan kental dan kaku. Kalau kita terbalikkan loyang adunan putih telur tu tidak jatuh.
  4. Masukkan 1/3 bahan merinque kedalam adunantepung tadi.
  5. Gaul rata secara kaup balik.
  6. Kemudian masukkan semua baki adunan merinque dan ratakan dgn kaedah kaup balik hingga bergaul sempurna. Kacau perlahan sahaja.
  7. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian yg sama banyak.
    Letakkan pewarna yang anda sukai.
  8. Kemudian tuangkan adunan kek ni ke atas lapisan karemel tadi. Belang - belangkan adunan.
  9. Tuang 3 sudu lapisan pupple, kemudian 3 sudu lapisan pink di tengah-tengah lapisan purple. Kemudian tuangkan pula  3 sudu lapisan biru di tengah-tengah lapisan pink. Buat begini sehingga 3/4 adunan, kemudian buat pula cara yg sama dgn 2 sudu pula.
  10. Akhir sekali dengan satu sudu.
  11. Lorekkan atas adunan dengan lidi.




Panaskan oven terlebih dahulu. Ita panaskan pada suhu 170°C terlebih dahulu. Bila dah masukkan kek dalam oven ita tukar pada suhu 160°C.
Gunakan api bawah sahaja.

Kaedah Steam Bath 

  1. Tuangkan air panas dalam loyang yg lebih besar dari loyang kek tadi.
  2. Letakkan loyang yang berisi kek dalam loyang yg berisi air panas tadi.
  3. Letakkan pada rak bawah dalam oven.
  4. Bakar kek pada suhu 160°C dengan api bawah selama 1 jam atau sehingga kek benar-benar masak.
  5. Jangan buka pintu oven semasa proses pembakaran 1/2 jam pertama.
  6. Selepas masak ita biarkan kek kekal dalam oven sehingga kek renggang di tepi loyang.
  7. Terbalikkan kek atas pinggan dan biarkan kek turun sendiri.
  8. Potong kek bila ia benar-benar telah sejuk.
  9. Simpan kek dalam peti ais untuk tahan lebih lama.
  10. Kek ni juga sedap di makan dikala sejuk.

~ Jika menggunakan loyang yg berpatri. Jangan lupa untuk balut dasar loyang dengan kertas aluminium untuk mengelakkan air masuk dalam adunan kek.. Atau letakkan tapak pada loyang air panas untuk mengelakkan air masuk dalam loyang.
~ Jika menggunakan oven gas kedudukan loyang air panas di letak di bahagian bawah dan loyang kek di sebelah atas. Ini adalah seperti yang di ajarkan oleh kak Zuriani.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, September 26, 2011

~ Kek Kukus Lapis Coklat & Oreo..

Sheery Dream Cakes | 7:53 PM | | 25 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Wah laju pula buat entri baru lagi kan nak.. Haahaaa... Bukannya apa, sebab risau esok Diana tak sempat nak update pula.. sekarang ada sedikit masa ni terus update mana yang termampu. Kek ni punya lah lama baru nak update... Kek pada hari raya pertama... Lama dah  kan... Ni dah penghujung Syawal baru nak update resipinya... Masa ambil gambar ni pun kelam kabut masa tu.. Masa tu Diana memang sibuk sangat... Tu yang hanya sempat kek ni posing macam ni.. Heeheee... Tak apa lah kan.. Asal ada kenangan nak dikongsikan di sini.. Jom semak resipinya..



KEK KUKUS LAPIS COKLAT & OREO

Bahan-Bahan 
  • 10 biji telur
  • 1 cawan gula halus
  • 400 gm mentega
  • 1 cawan cream creackers yang d kisar _ ( Diana guna brand Hup Seng )
  • 2 cawan Nestle cerelac gandum dan madu
  • 250 gm susu pekat _ Diana guna susu krimer manis cap junjung ) 
  • 100 gm jem buah-buahan
  • Oreo secukupnya _  buang krim tengahnya dan dihancur kasar
  • Coklat pilihan secukupnya
  • Pewarna pilihan

Cara-Cara
  1. Asingkan putih dan kuning telur.
  2. Pukul putih telur bersama gula halus sehingga kembang _ ketepikan.
  3. Pukul mentega bersama kuning telur sehingga sebati.
  4. Campurkan adunan putih telur dan gula tadi dan pukul sebati.
  5. Kemudian masukkan susu pekat, nestum, cream crackers dan jem buah-buahan. Pukul sebati.
  6. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian ( Terpulang kepada citarasa masing-masing ).
  7. Warnakan dengan warna pilihan berlainan pada setiap bahagian.
  8. Setelah itu, ambil sedikit adunan pada 1 bahagian tadi dan kukus sehingga masak.. cucuk dengan lidi pada kek tadi dan tekan perlahan permukaan kek dengan sudu plastik lembut.
  9. Taburkan biskut oreo hancur di atasnya. Lapis dengan 1 lagi adunan  warna berlainan. Kukus sehingga kek masak. Cucuk dengan lidi pada kek tadi dan tekan perlahan permukaan kek dengan sudu plastik lembut.
  10. Ambil lagi sedikit adunan kek warna berlainan dan kukus sehingga kek masak. Cucuk dengan lidi pada kek tadi dan tekan perlahan permukaan kek dengan sudu plastik lembut.
  11. Susun coklat di atas permukaan kek dan lapis dengan adunan warna berlainan. Kukus sehingga kek masak. Cucuk juga dengan lidi pada kek tadi dan tekan perlahan permukaan kek dengan sudu plastik lembut.
  12. Buat begini sehingga adunan habis.
  13. Masa mengukus kek ni dalam 4-5 jam lamanya dengan menggunakan api sederhana.
  14. Simpan semalaman di dalam peti ais sebelum dipotong.
  15. Jangan lupa didihkan air kukusan sebelum mengukus kek dan tutup penutup pengukus dengan aluminium foil atau tuala / kain bersih semasa mengukus kek.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, September 25, 2011

~ Udang Goreng Berempah...

Sheery Dream Cakes | 6:17 PM | 19 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.... 

Bosan sungguh rasanya petang nie.. Jumaat lepas Diana masak Udang Goreng Berempah ni.. Resipi asal menggunakan sotong... Resipi ni datangnya dari dapur Akak Nor ... Masa ternampak entri Sotong Goreng Berempah tu.. Terus teringin nak mencubanya... Sememangnya sedap resipi ni...  Seperti yang Akak Nor beritahu di entri tu, InsyaAllah hasilnya menjilat jari.. Memang menjilat jari tau.. Hehhehe... Suka sesangat... Terima kasih Akak Nor kerana berkongsi resipi yang sedap ni... Izinkan Diana pula kongsikannya di sini ya akak... Terima kasih...

:: Resipi oleh ~ Akak Nor @ Secubit Garam ( TQ )
:: Nama resipi asal ~ Sotong Goreng Berempah

UDANG GORENG BEREMPAH

Bahan-Bahan
  • 500gm sotong _ ( Diana guna udang )
  • 3 ulas bawang putih ~ dihiris
  • 1 biji bawang besar ~ dihiris
  • 1 in halia ~ dihiris
  • 1 sudu besar cili mesin
  • 1 sudu besar rempah kari *
  • 1 sudu kecil serbuk ketumbar *
  • 1/2 sudu kecil serbuk jintan putih *
  • 1/2 sudu kecil serbuk jintan manis * ~ (* dibancuh dgn sedikit air hingga menjadi paste)
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar kicap manis
  • 1 biji tomato ~ dihiris
  • 1 tangkai daun kari
  • 1 biji limau kasturi
  • Garam
  • Gula
  • Minyak

Cara-Cara
  1. Bersihkan sotong dan potong. Toskan.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan yg dihiris hingga wangi dan kekuningan.
  3. Masukkan cili mesih dan tumis lagi hingga garing.
  4. Masukkan paste rempah dan daun kari. Kacau.
  5. Masukkan pula sos tiram, kicap dan tomato.
  6. Goreng lagi hingga pecah minyak atau garing.
  7. Masukkan sotong, garam dan gula secukup rasa.
  8. Masak hingga kuah menjadi sedikit kering dan bolehlah dipadamkan api.
  9. Perahkan limau kasturi dan kacau rata.
  10. Angkat dan hidangkan panas-panas.

*Air dari sotong akan menjadikan masakan sedikit berkuah sbb tu tak perlu masukkan sebarang air semasa memasak.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, September 20, 2011

~ Kek Kukus Lapis Sheery...

Sheery Dream Cakes | 11:35 AM | | 18 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera .... 

Apa khabar hari ni? Doa dan harapan Diana moga semuanya dianugerahkan kesihatan yang baik.. Sihat sejahtera hendaknya... Amin... Hari ni cuaca kat sini pun begitu baik sekali... Terbit saja matahari... Terus tengok pemandangan kat luar rumah... Terasa damai bila terpandang bebunga kat mini taman depan rumah Diana tu mekar ditemani sang serangga sambil dibasahi embun pagi.... Begitu indah sekali ciptaan Allah S.W.T.... 

Baiklah.. Apa kata kita semak resipi kek kukus pula untuk entri kali ini...

::  Suka tengok bebunga tu mekar... :)  ::



KEK KUKUS LAPIS SHEERY


Bahan-Bahan

  • 10 biji telur
  • 400 gm mentega
  • 1 cawan gula halus 
  • 375 gm susu pekat manis _ ( Diana guna susu krimer manis cap junjung )
  • 2 cawan biskut marie kisar 
  • 225 gm seri kaya
  • 100 gm haw flakes kisar
  • 100 gm kismis kisar
  • 3/4 cawan Nestle nestum cerelac _ gandum & madu
  • 1 tsp esen vanilla
  • Pewarna merah dan perang


Cara-Cara
  1. Pukul mentega bersama gula halus sehingga kembang dan gebu.
  2. Kemudian masukkan telur dan pukul lagi sehingga kembang.
  3. Masukkan susu pekat manis, seri kaya dan esen vanilla. Pukul lagi sebati.
  4. Setelah itu masukkan biskut marie kisar dan nestum. Pukul sehingga adunan sebati.
  5. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
  6. ~ 1 bahagian dicampurkan haw flakes kisar dan pewarna merah.
  7. ~ 1 bahagian lagi dicampurkan kismis kisar dan pewarna perang.
  8. Ambik sedikit adunan haw flakes dan pewarna perang. Masukkan ke dalam loyang bersaiz 8" yang telah dilapis dengan aluminium foil. Kukus sehingga kek masak.
  9. Setelah itu cucuk beberapa lubang dengan lidi atau cake tester pada kek dan tekan dengan lembut dengan sudu plastik lembut. Lapis lagi dengan adunan kismis dan pewarna perang. Kukus sehingga adunan kek masak.
  10. Buat begini sehingga adunan kek habis.
  11. Jangan lupa setiap kali kita membuat kek kukus, hendaklah dicucuk beberapa lubang dengan lidi atau cake tester dan tekan secara lembut dengan sudu plastik sebelum melapis adunan seterusnya. 
  12. Setiap kali ketika melapis adunan terakhir untuk apa jua jenis kek kukus lapis, hendaklah dikukus selama 30 minit lamanya supaya kek masak sekata secara keseluruhannya. 
  13. Sejukkan dan simpan di dalam peti sejuk. Sebaiknya simpan semalaman barulah dipotong.
  14. Masa untuk mengukus kek nie dalam 2 1/2 jam lamanya menggunakan api sederhana.. 
  15. ** Jangan lupa setiap kali mengukus kek, air kukusan hendaklah dididihkan terlebih dahulu dan balut penutup pengukus dengan aluminium foil atau tuala.


Bagi sesiapa yang dah biasa makan kek kukus lapis kat Labuan.. Pasti mereka akan tau yang kek kukus lapis tu agak kelihatan berminyak sedikit kan.. Tapi jika tak suka.. Boleh kurangkan kuantiti menteganya sedikit ya. :) 



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, September 17, 2011

~ Resipi Ayam Masak Kunyit...

Sheery Dream Cakes | 6:14 PM | 14 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…. 

Kali ini bersua kita kembali dengan 1 lagi resipi yang Diana ambil dari Dapur Mas... Resipi asal Pedal Ayam Masak Kunyit.. Disebabkan Diana sekeluarga tak pandai makan Pedal Ayam, jadi Diana gantikan kepada Ayam... Menurut Mas, kalau digantikan dengan ayam pun sedap.. Sememangnya sedaaaap sesangat tau!! Terima kasih buat Mas kerana berkongsi resipi yang sedap ni... Izinkan akak mengolah sedikit resipi ni ya Mas.. Terima kasih Mas...

.  
::  Antara bahannya.. Simple namun sedap  ::

Mula² tumiskan bawang putih yang d tumbuk sehingga wangi dan kemudian masukkan bawang besar, cili merah dan hijau.. Biar sedikit layu..

Masukkan pula sos tiram, serbuk kunyit, perencah pati ikan bilis dan gula secukup rasa.. Gaul rata dan masukkan ayam goreng.. Gaul dan sedia untuk dihidang...

:: Olahan oleh ~ Sky Blue's Kitchen 



AYAM MASAK KUNYIT

Bahan-Bahan
  • 5 ketul peha ayam _ dibuang kulitnya dan dipotong kecil
  • Serbuk kunyit
  • Garam
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan A
  • 2 biji bawang besar _ dihiris
  • 2 ulas bawang putih _ ditumbuk
  • 2 biji cili merah _ dihiris
  • 2 biji cili hijau _ dihiris

Bahan-Bahan B
  • 1 1/2 tbsp sos tiram
  • 2 tsp serbuk kunyit
  • 1 tsp perencah pati ikan bilis Tumix
  • Sedikit gula

Cara-Cara
  1. Gaulkan ayam bersama serbuk kunyit dan garam. Goreng ayam sehingga masak..Ketepikan.
  2. Tumis bawang putih bersama sedikit minyak sehingga wangi.
  3. Kemudian masukkan bawang besar, cili merah dan cili hijau. Tumis sehingga sedikit layu.
  4. Masukkan bahan-bahan B dan gaul sebati.
  5. Masukkan ayam goreng dan gaul rata.
  6. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
  7. Sedia untuk d hidang.




:: Resipi Asal oleh ~ Mas @ Duniaku ( TQ ) 



PEDAL AYAM MASAK KUNYIT


Bahan-Bahan
  • Pedal ayam - direbus hingga lembut dan ditoskan.
  • Bawang besar - dihiris nipis ( agak2 bawang tu yerk nak banyak @ sikit )
  • 1 biji bawang putih - ditumbuk
  • 2 biji cili merah @ cili padi - dihiris2
  • Sedikit daun bawang - dipotong
  • Sos tiram
  • Serbuk kunyit
  • Sedikit kiub ayam
  • Sedikit garam jika perlu

Cara-Cara


    1. Tumis bawang putih hingga wangi dan masukkan bawang besar dan cili merah @ cili padi, masak hingga wangi lagi dan masukkan sos tiram, serbuk kunyit dan kiub ayam, sebatikan dan masukkan pedal ayam yang telah direbus tadi, sebatikan, boleh tambah sedikit air panas jika suka dan rasakan, jika ok, taburkan daun bawang dan kacau sedikit..boleh diangkat...


    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Friday, September 16, 2011

    ~ Kek Kukus Lapis Masam Manis...

    Sheery Dream Cakes | 1:09 PM | | 21 Comments so far

    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.... 

    Selamat Menyambut Hari Malayisa kepada seluruh rakyat Malaysia.. Hari ni cuti kan.. Pasti ramai lagi yang buat rumah terbuka kan... Hari ni Diana juga ada menerima 2 jemputan rumah terbuka petang ni.. Terima kasih kepada yang sudi menjemput tu ya. :) 

    Baiklah... apa kata kita terus semak resipi kek kukus lapis masam manis ini...



    Antara bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti di bawah...


     ::  Cream crackers tu hendaklah dikisar halus..  ::


    Cara melapis ~ Mula² tu ambil sedikit adunan hijau dan ratakan.. Kemudian d kukus sehingga masak.. cucuk dengan lidi ( cucuk beberapa lubang sahaja ya.. lupa plak nak ambil gambar semasa buat tu.. huhu ) dan tekan dengan lembut permukaan kek menggunakan sudu plastik lembut.. Susun haw flakes d atas kek tadi..



    Setelah itu.. ambil sedikit adunan berwarna merah pula dan ratakan.. Kukus hingga kek masak.. cucuk dengan lidi dan tekan dengan lembut permukaan kek menggunakan sudu plastik lembut.. Susun haw flakes dan bubuh sedikit lagi adunan berwarna hijau dan ratakan.. Kukus hingga kek masak... Buat begini sehingga adunan kek habis. 




    KEK KUKUS LAPIS MASAM MANIS



    Bahan-Bahan 
    • 5 biji telur
    • 250 gm mentega
    • 1 3/4 cawan biskut Cream Crackers yang telah dikisar halus
    • 1/2 cawan gula halus boleh guna gula kastor 
    • 1/2 tin kecil susu pekat ( krimer manis cap junjung )_ Diana bubuh 194 gm 
    • 1 tsp esen vanilla
    • 1 tsp baking powder
    • Haw Flakes secukupnya
    • Pewarna hijau, merah dan kuning _ ( kali ini Diana hanya bubuh warna merah dan hijau )



    Cara-Cara 
    1. Didihkan air kukusan sebelum mengukus kek dan tutup penutup pengukus dengan aluminium foil semasa mengukus kek.
    2. Mentega dan gula diputar sehingga kembang.
    3. Kemudian masukkan telur dan putar lagi
    4. Campurkan baking powder dan putar. Masukkan pula susu pekat dan putar sebati.
    5. Setelah itu masukkan cream crackers kisar dan esen vanilla. Putar hingga adunan sebati.
    6. Bahagikan adunan kepada 2 atau 3 bahagian ( terpulang pada citarasa masing-masing, nak 2 atau 3 bahagian ).
    7. Warnakan setiap bahagian dengan warna yang berbeza.
    8. Ambil sedikit adunan hijau dan ratakan di dalam loyang bersaiz 8 inci yang telah dilapis dengan aluminium foil. Kukus sehingga masak. Setelah adunan hijau masak, cucuk beberapa lubang dengan lidi. Tekan secara lembut dengan sudu plastik.
    9. Lapis dengan haw flakes dan lapis lagi di atasnya dengan warna kuning atau hijau. Buat begini sehingga adunan habis.





    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>