Showing posts with label Minuman. Show all posts
Showing posts with label Minuman. Show all posts

Friday, June 9, 2017

~ Resipi Sirap Lemon Laici...

Sheery Dream Cakes | 3:42 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Sirap Lemon Laici ini merupakan gabungan Sirap Lemon Sky Blue bersama buah dan air laici di dalam tin. Sudahkah anda mencuba perisa terbaru sirap Lemon keluaran SkyBlue ini? Kepada sesiapa yang ingin mencubanya, bolehlah dapatkannya di kilang SkyBlue atau di kedai berdekatan dengan anda ya. Tetapi sirap ni tiada di Semenanjung ya. Hanya boleh didapati di W.P. Labuan, Brunei Darussalam, Limbang dan kawasan yang berdekatan dengannya.

Mudah sahaja cara penyediannya. Seperti biasa, bubuhlah mengikut selera masing-masing. Jom semak cara penyediannya.



SIRAP LEMON LAICI

Bahan-Bahan
  • Sirap Lemon Sky Blue
  • Laici dalam tin
  • Air sejuk secukup kegunaan
  • Ketulan ais secukupnya

Cara-Cara
  1. Tuangkan sirap lemon ke dalam jug atau gelas dan tambahkan air laici serta buah laici. 
  2. Tambahkan air sejuk secukupnya. 
  3. Kacau dan bubuh ketulan ais. Hidang.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, June 6, 2017

~ Resipi Air Cendol...

Sheery Dream Cakes | 11:28 AM | 2 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Air cendol merupakan air kegemaran Diana. Kelmarin teringin pula rasanya nak minum air cendol semasa berbuka puasa. Di pasar Ramadhan, kita akan nampak deretan gerai menjual pelbagai jenis minuman. Salah satunya air yang dijual ialah air cendol. Ada air cendol santan dan pastinya air cendol susu juga banyak dijual di sana. Orang di rumah ni, mesti setiap hari membeli air di Bazar Ramadhan. Mereka suka minum ketika berbuka puasa.

Tetapi, kelmarin, Diana buat sendiri air cendol untuk kami berbuka puasa. Sudah lama Diana tidak minum minuman seperti ni sejak beratkins ni. Jadi bila teringin nak minum sangat, ada baiknya Diana buat sendiri. Boleh kurangkan manis dan aisnya tu mengikut selera sendiri. 


Bahan-bahannya ringkas sahaja dan cara penyediaannya pun agak mudah. Semua orang pun pandai nak sediakn air cendol ni. Jom semak resipi campak-campak ni.. Hehe..


AIR CENDOL

Bahan-Bahan
  • Cendol secukup kegunaan _ toskan
  • Susu cair
  • Susu pekat manis 
  • Sirap gula Melaka _ ( rujuk resipinya di bawah )
  • Air secukupnya
  • Ketulan ais secukupnya

Cara-Cara
  1. Masukkan susu cair, susu  pekat manis dan air secukupnya ke dalam jug. Kacau dan ketepikan.
  2. Kemudian masukkan ketulan ais ke dalam gelas. 
  3. Masukkan cendol dan tuangkan air susu tadi.
  4. Masukkan sirap gula melaka dan hidang.


SIRAP GULA MELAKA
:: Sumber Dari ~  Rahel Blogspot.com  ( TQ )

Bahan-Bahan
  • 1 ketul gula Melaka _ dipotong kecil-kecil
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1 1/4 cawan air
  • 1 helai daun pandan _ disimpul

Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan ke dalam periuk.
  2. Masak sehingga gula larut dan pekat.
  3. Tutupkan api dan angkat. 
  4. Tapis dan sejukkan.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, November 14, 2015

~ Resipi Jus Tembikai Mint...

Sheery Dream Cakes | 7:30 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Buah tembikai sememangnya sedap dimakan atau dibuat jus khususnya pada musim panas... Untuk rasa yang lebih segar , boleh campurkan dengan sedikit daun mint cincang ke dalam jus tembikai... Pasti anda semua sudah tahu cara menyediakannya bukan? 

Tapi apa kata kita tengok cara menyediakannya di sini pula.


JUS TEMBIKAI MINT
  
Bahan-Bahan
  • Tembikai ( kuning atau merah )_ buangkan kulit dan bijinya, dipotong dadu
  • Daun mint _ dicincang
  • Sedikit air sejuk
  • Ais secukupnya
  • Gula halus secukup rasa

Cara-Cara
  1. Masukkan tembikai, air dan gula ke dalam blender dan kisar sehingga halus. Ketepikan.
  2. Letakkan ais dan sedikit daun mint cincang ke dalam gelas.
  3. Kemudian tuangkan jus tembikai tadi dan sedia untuk dinikmati.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Resipi Jus Tembikai Susu...

Sheery Dream Cakes | 7:00 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Lagi sekali bersiaran bersama Jus Tembikai.. Tetapi kali ini bersama Jus Tembikai Susu pula ya.. Jom terus semak resipi yang mudah ni...


JUS TEMBIKAI SUSU
  
Bahan-Bahan
  • Tembikai ( kuning atau merah )_ buangkan kulit dan bijinya, dipotong dadu
  • Sedikit air sejuk
  • Susu pekat secukup rasa
  • Ais secukupnya

Cara-Cara
  1. Masukkan tembikai, air dan susu pekat ke dalam blender dan kisar sehingga halus. Ketepikan.
  2. Letakkan ais ke dalam gelas dan tuangkan jus tembikai tadi.
  3. Sedia untuk dinikmati. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, March 1, 2011

~ Resipi Air Pisang Susu

Sheery Dream Cakes | 1:00 PM | 5 Comments so far


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Air Pisang Susu merupakan minuman kegemaran kami sekeluarga.. Sangat mudah hendak menyediakannya... Jom semak resipinya...



AIR PISANG SUSU


Bahan-Bahan
  • Sirap Pisang Sky Blue
  • Susu cair
  • Air sejuk 
  • Ais secukupnya
Cara-Cara
  1. Tuangkan sirap pisang ke dalam gelas dan tuangkan susu cair secukupnya. 
  2. Tambahkan air sejuk dan ais. Kacau dan hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, February 25, 2011

~ Resipi Minuman Koktail Buah - Buahan...

Sheery Dream Cakes | 9:16 PM | 1 Comment so far



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera… 

Ni nak cerita sikit pasal Minuman Koktail Buah-buahanan ni... Biasanya kalau kami buat kenduri atau open house hari raya atau ada tetamu yang datang ke rumah.. mesti hubby yang buat Minuman Koktail ni... Mana Diana?  Hee Hee... Diana memang tak kan buat minuman ni kalau nak sediakan banyak-banyak ni.. Biar bagi hubby yang buat kan :D. Tapi kalau nak buat untuk keluarga saja.. Diana akan buat.. Tadi buat la sikit.. Teringin nak minum Koktail Buah-buahan.. Rasanya... cara semua orang menyediakan minuman koktail buah-buahan ni tak jauh bezanya kan... Mari tengok resipi ni… 



MINUMAN KOKTAIL BUAH-BUAHAN

Bahan-Bahan A
  • 1 tin koktail buah-buahan ( 820 gm ) _ ambil bersama jusnya
  • 1 tin nata de coco ( 425 gm ) _ ambil jusnya juga
  • 1 tin laici ( 565 gm ) / longan _ ambil bersama jusnya
  • Air sejuk secukup kegunaan

Bahan-Bahan B
  • 1 tin susu cair
  • 3 tbsp tepung kastard
  • Gula secukup rasa
  • 4 cawan air

** Campurkan kesemua bahan B... Masak d atas api sederhana.. sentiasa menggaul supaya ianya tidak berketul. Setelah mendidih, tutupkan api dan sejukkan. Ketepikan.

Cara-Cara
  1. Campurkan kesemua bahan A kemudian campurkan bahan-bahan A yang telah d masak dan disejukkan tadi.
  2. Simpan di dalam peti sejuk dan campurkan ais batu semasa menghidang.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>