Showing posts with label Nasi. Show all posts
Showing posts with label Nasi. Show all posts

Thursday, July 6, 2017

~ Resipi Nasi Minyak Hujan Panas Bersama Kari Terung & Ayam Masak Kurma...

Sheery Dream Cakes | 10:13 AM | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Nasi Minyak Hujan Panas ini merupakan menu makan malam kami 2 hari lepas yang Diana gandingkan dengan kari terung bersama ayam masak kurma. Agak lama juga Diana tidak memasak nasi minyak hujan panas. Kali ini Diana mencuba resipi dari Makyong pula. Alhamdulillah.. Sedap di tekak kami sekeluarga. Sukatan airnya tu Diana tambah kepada 6 cawan sebab sudah biasa Diana masak dengan sukatan beras Moghul Faiza. 

Sebenarnya ada permintaan untuk ayam masak kurma ni. Katanya rindu nak makan ayam masak kurma masakan mummy dia ni. Kali terakhir memasak ayam masak kurma pada bulan lepas semasa bulan Ramadhan. Masak untuk berbuka puasa. Rumah terbuka Hari Raya baru-baru ni pun bukan Diana yang masak kurma ayam. Rupanya ada yang rindu masakan mummy dia. Hehehe...

Baiklah, kita terus sahaja tengok resipi Nasi Minyak Hujan Panas yang sedap ini. Terima kasih buat Makyong dan Hasue. Izinkan pula Diana panjangkan resipi ini di sini ya.

:: Resipi Oleh ~  Makyong@myresepi.com  ( TQ )
:: Sumber ~ HaSue @ I Love My Life  ( TQ )

NASI MINYAK HUJAN PANAS
( Untuk 5 orang )

Bahan-Bahan
  • 4 cawan beras basmati _ ( Diana guna beras Moghul Faiza Basmathi )
  • 5 cawan air _ Diana bubuh 6 cawan air
  • 2 kiub ayam 
  • Pewarna merah, kuning dan hijau

Bahan Tumis

  • 1/2 inci halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 biji bawang besar
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga

Bahan Hiasan

  • Bawang goreng
  • Kismis
  • Biji gajus goreng

Cara-Cara
  1. Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan.
  2. Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang.
  3. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi.
  4. Masukkan beras dan gaul rata.
  5. Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan.
  6. Masaklah nasi sehingga masak.
  7. Bila nasi sudahkering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning, merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila nasi sudah masak masak, gembur-gemburkan nasi itu.
  8. Hiaslah dengan bawang goreng, gajus atau kismis jika suka.

**NOTE Diana~ 
Untuk sukatan airnya tu, Diana bubuh 6 cawan mengikut seperti sukatan yang Diana masak harian di rumah ni. 


:: Resipi Oleh ~ skybluemelley


KARI TERUNG


Bahan-Bahan
  • Terung _ dipotong mengikut citarasa masing-masing
  • Serbuk kari daging Baba's
  • Santan pekat / santan dalam kotak
  • Air 
  • Garam
  • Gula
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Tumbuk
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Halia
  • Udang kering _ direndam di dalam air panas hingga lembut, bersihkan dan toskan
  • Sedikit belacan 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam kuali dan masukkan bahan-bahan tumbuk. Tumis sehingga naik aromanya.
  2. Masukkan sedikit gula. Tumis lagi sehingga garing.
  3. Masukkan serbuk kari, sedikit garam dan sedikit air. Gaul dan tumis sehingga kari betul-betul masak.
  4. Masukkan terung dan gaul rata. 
  5. Setelah terung layu, bolehlah dimasukkan air. Gaul dan masak seketika.
  6. Tambahkan santan dan gaul. Biarkan ianya mendidih.
  7. Sesuaikan rasa dan tambahkan garam serta gula jika perlu. Setelah terung masak, tutupkan api.
  8. Hidang bersama nasi putih panas atau nasi minyak.


:: Resipi Oleh ~ skybluemelley
:: Entri lepas boleh klik DI SINI


AYAM MASAK KURMA

Bahan-Bahan
  • 1 kg ayam _ dipotong kecil-kecil
  • 70 gm rempah kurma Adabi ( boleh dikurangkan mengikut citarasa masing-masing )
  • 2 biji cili merah _ dibelah dan buang bijinya
  • 2 biji bawang besar _ dibelah 4 
  • 2 inci kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 70 gm kerisik
  • 2 tbsp gula
  • 2 tbsp susu pekat
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit air panas
  • 200 ml santan pekat
  • Sedikit air asam jawa
  • Air secukupnya
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 6 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 batang serai


Cara-Cara
  1. Campurkan gula, rempah kurma dan air panas. Gaul rata. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar sehingga terbit aromanya. 
  3. Masukkan campuran rempah kurma tadi. Tumis sehingga pecah minyak.
  4. Kemudian masukkan ayam dan gaul rata. Tutup penutup periuk dan masak sehingga ayam empuk.
  5. Setelah itu, bolehlah dimasukkan santan pekat dan air secukupnya mengikut citarasa masing-masing.
  6. Tambahkan air asam jawa, susu pekat dan garam secukup rasa.
  7. Masukkan kerisik. Gaul dan masukkan pula bawang besar dan cili merah. Masak seketika.
  8. Angkat dan hidang.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, June 4, 2017

~ Resipi Nasi Minyak, Daging Kurma & Acar Timun Mentah...

Sheery Dream Cakes | 12:57 PM | | | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Terima kasih kepada semua yang masih sudi berkunjung ke blog Diana ni. Moga semuanya sentiasa di dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Hari ni resipi yang ingin dikongsikan ialah resipi Nasi Minyak, Kurma Daging ( ulang tayang ) dan Acar Timun Mentah ( ulang tayang ). 

Untuk resipi Nasi Minyak ni, Diana ambil dari blog Akak Ayu. Terima kasih buat akak Ayu dan tuan punya resipi Nasi Minyak ni. Izinkan Diana panjangkan resipinya di sini ya. Terima kasih. 


NASI MINYAK
:: Sumber Dari ~ Akak Ayu @ Curlybabe's Satisfaction  ( TQ ) 

Bahan-Bahan
  • 5 cawan beras basmathi _ cuci bersih, rendam 30 minit dan toskan
  • 5 cawan air
  • 2 helai daun pandan _ disimpul
  • 5 biji buah pelaga
  • 5 kuntum bunga cengkih
  • 1 cm kayu manis
  • 1 biji bawang besar _ dimayang
  • 2 biji lada hijau _ dibelah 2 tapi jangan sampai putus
  • 1 sudu makan halia kisar
  • 1 sudu makan bawang putih kisar
  • Segenggam daun pudina
  • 5 sudu makan tairu
  • 5 sudu makan susu cair
  • 5 sudu makan minyak ghee atau minyak canola _ ( Ayu guna 3 sudu makan minyak ghee + 2 sudu makan minyak biasa )
  • Garam secukup rasa 
  • Serbuk perasa _ ( Ayu tambah ) Diana gantikan dengan kiub pati ayam
  • Pewarna kuning atau sedikit serbuk kunyit dibancuh dengan sedikit air

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak ghee atau minyak canola di dalam periuk nasi eletrik.
  2. Tumis daun pandan sehingga wangi.
  3. Masukkan buah pelaga, bunga cengkih dan kayu manis. Tumis sehingga meletup-letup.
  4. Masukkan bawang, lada hijau dan tumislah sehingga bawang layu.
  5. Masukkan halia, bawang putih kisar serta daun pudina dan tumis lagi sehingga naik aromanya.
  6. Tuangkan tairu dan masak selama 5 minit. 
  7. Tuangkan air, susu dan taburkan garam serta sedikit perisa / kiub ayam. Masaklah sehingga mendidih.
  8. Kemudian, bolehlah dimasukkan beras yang telah ditos. Kacau rata dan masaklah seperti biasa.
  9. Apabila nasi sudah masak, renjiskan di atasnya dengan pewarna kuning atau air kunyit dan perlahan-lahan kacau dengan garpu.

:: Panduan ~
  • Jika menggunakan beras basmathi, hendaklah dicuci bersih dan direndam selama 10-30 minit untuk mendapatkan nasi yang kembang dan lembut. Jika berasnya telah direndam terlebih dahulu, air yang digunakan haruslah mengikut paras beras. Jika berasnya tidak direndam, lebihkan sukatan airnya.
  • Nota Ayu ~ Ayu gunakan 6 1/2 cawan beras basmathi, direndam 30 minit tetapi tetap lebihkan sukatan airnya sedikit. Ayu guna 7 1/2 cawan air.

Nasi Minyak di atas serasi di makan bersama acar timun mentah. Alhamdulillah. Untuk resipi Acar Mentah ni, anda boleh klik DI SINI dan DI SINI untuk tengok entri yang lepas ya.


ACAR TIMUN MENTAH

Bahan-Bahan
  • 250 gm timun yang telah dihiris nipis
  • 1 tin nenas kiub 
  • 1/2 biji cili merah _ dihiris halus
  • 1/4 biji bawang besar _ dihiris halus
  • 1 biji bawang merah _ dihiris halus
  • 2 tbsp air nenas dalam tin
  • 2 tbsp cuka
  • 2 biji cili padi _ dicincang
  • Air gula secukupnya
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk besar. Gaulkan sehingga rata.
  2. Hidang.

** Diana suka simpan acar timun mentah ini di dalam peti sejuk terlebih dahulu sebelum dihidang. 


Nasi minyak di atas Diana gabungkan juga bersama kurma daging. Resipi ni merupakan resipi ulang tayang. Dulu Diana juga pernah kongsikan di sini. Untuk tengok entri yang lepas, anda boleh klik DI SINI.

KURMA DAGING  

Bahan-Bahan
  • 1 kg daging _ dipotong kecil-kecil
  • 70 gm rempah kurma Adabi ( boleh dikurangkan mengikut citarasa masing-masing )
  • 2 biji cili merah _ dibelah dan buang bijinya
  • 2 biji bawang besar _ dibelah 4 
  • 2 inci kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 70 gm kerisik
  • 2 tbsp gula
  • 2 tbsp susu pekat
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit air panas
  • 200 ml santan pekat
  • Sedikit air asam jawa
  • Air secukupnya
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 6 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 batang serai


Cara-Cara
  1. Campurkan gula, rempah kurma dan air panas. Gaul rata. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar sehingga terbit aromanya. 
  3. Masukkan campuran rempah kurma tadi. Tumis sehingga pecah minyak.
  4. Kemudian masukkan daging dan gaul rata. Tutup penutup periuk dan masak sehingga daging masak.
  5. Setelah itu, bolehlah dimasukkan santan pekat dan air secukupnya mengikut citarasa masing-masing.
  6. Tambahkan air asam jawa, susu pekat dan garam secukup rasa.
  7. Masukkan kerisik. Gaul dan masukkan pula bawang besar dan cili merah. Masak seketika.
  8. Angkat dan hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, June 3, 2017

~ Resipi Nasi Goreng Ayam & Udang...

Sheery Dream Cakes | 9:30 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Amalan bersahur merupakan satu tuntutan bagi yang berpuasa. Rasulullah S.A.W amat menganjurkan umatnya untuk bersahur kerana terdapat keberkatan pada waktu itu. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W Maksudnya: “Bersahurlah, kerana sesungguhnya pada sahur ( makanan ) itu ada keberkatan.” ( riwayat Al Bukhari dan Muslim ).

Memang tidak dinafikan, pada waktu itu selera kita sedikit kurang untuk menjamah makanan. Tetapi perlu diingat bahawa kita dianjurkan bersahur walaupun hanya dengan seteguk air.

Bagi mereka yang mempunyai anak-anak kecil yang baru belajar berpuasa, sememangnya perlu mengambil lebih perhatian dengan mempelbagaikan menu bersahur. Kita kena prihatin dengan selera anak kecil kita. Cuba untuk bertanya setiap hari apakah yang ingin dimakannya ketika bersahur. Begitulah cara Diana selama ini. Kiranya seperti mengambil order lah ya. Heheheh...

Jika nasi dan lauk pauk tidak dapat mengundang selera anak-anak untuk bersahur, apa kata kita beritahu mereka yang kita akan masak menu yang bergoreng seperti mee goreng, nasi goreng dan sebagainya. Atau mungkin jika anak kecil kita suka makan makanan barat, cuba beritahu dia kita akan masak menu barat untuk bersahur. Pasti anak kecil kita akan teruja dan lebih bersemangat untuk bangun bersahur. In Shaa Allah.

Suasana bersahur selepas seminggu berpuasa pada setiap tahun, sama sahaja di rumah ni. Bila sudah seminggu berpuasa, nasi dan lauk pauk memang kurang mengundang selera seisi keluarga. Masaklah sedap macam mana sekali pun, pasti hanya sedikit sahaja disentuh. Jadi di sanalah Diana akan tanya menu apa yang mereka inginkan. Nasi goreng ayam & sayur ni salah satu menu yang mereka minta. Diana gabungkan bersama ayam goreng upin & ipin katanya. Hehhehehe... Alhamdulillah.. bersemangat mereka menjamunya. Jom semak resipinya di bawah.


NASI GORENG AYAM & UDANG

Bahan-Bahan
  • 5 1/2 cawan nasi sejuk
  • 190 gm udang bersaiz besar ( 7 ekor ) yang sudah dikupas kulitnya
  • 200 gm daging ayam kisar
  • 5 tangkai kacang panjang _ dipotong kecil
  • 1/2 batang lobak merah _ dipotong dadu kecil
  • 2 biji telur
  • 2 ulas bawang merah _ dicincang
  • 3 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji bawang besar _ dihiris 
  • Segenggam udang kering _ direndam di dalam air panas hingga lembut, bersihkan dan tumbuk kasar
  • Serbuk cili
  • 1 tbsp kicap cair Loon Kee
  • Perencah pati ayam Tumix secukup rasa
  • Sedikit lada putih kisar
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula ( optional )
  • Minyak untuk menumis

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali dan masukkan bawang merah, bawang putih dan bawang besar hingga wangi.
  2. Masukkan serbuk cili dan udang kering dan tumis hingga garing.
  3. Kemudian masukkan sedikit gula dan garam secukup rasa. Tumis sehingga terbit minyak.
  4. Masukkan lobak merah, kacang panjang dan udang. Gaul rata dan masak seketika.
  5. Setelah udang hampir masak, bolehlah dimasukkan nasi yang telah diperoikan dan gaul rata. Goreng seketika.
  6. Akhir sekali masukkan perencah pati ayam Tumix dan gaul.
  7. Ketepikan sedikit nasi ( supaya nasi tidak bercampur dengan telur ) dan pecahkan telur ke dalam mangkuk. 
  8. Jika perlu tambahkan sedikit minyak dan masukkan telur satu persatu. Setelah telur hampir mengeras, gaulkan bersama nasi tadi. Masak seketika.
  9. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
  10. Angkat dan hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, April 29, 2017

~ Resipi Nasi Goreng...

Sheery Dream Cakes | 2:32 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Minggu ni ramai yang melangsungkan majlis perkahwinan. Tadi pun ada jemputan dan esok sekali lagi jemputan ke majlis perkahwinan. Selamat Pengantin Baru buat yang melangsungkan perkahwinan pada hari ni dan esok ya.

Baiklah.. Kelmarin pagi Diana hanya masak nasi goreng untuk sarapan di rumah ni. Nasi goreng yang simple sahaja. Diana cukup yakin, ramai yang suka makan nasi goreng kan. Pelbagai resipi Nasi Goreng yang ada sekarang ni. Nasi goreng pattaya, nasi goreng kampung, nasi goreng cina dan banyak lagi menu-menu baru nasi goreng yang ada. Kali ni resipi nasi goreng apa pula yang Diana ingin kongsikan? Jika nak tau, jom semak resipinya di bawah..


NASI GORENG

Bahan-Bahan A
  • 10 ekor udang bersaiz sederhana _ dibuangkan kulit dan kepalanya, bersihkan
  • 4 batang sosej _ dikelar 
  • 3 keping lof daging ayam
  • Sos tiram
  • Gula
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara
  1. Campurkan sosej dan lof daging ayam dengan sos tiram dan gula. Gaul rata dan ketepikan.
  2. Buat begitu juga untuk udang. Perap selama 5 minit.
  3. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng udang hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  4. Goreng pula sosej dan lof daging ayam hingga masak. Angkat dan hiris kecil-kecil. Ketepikan.

Bahan-Bahan B
  • 5 cawan nasi sejuk
  • 2 ulas bawang merah _ dicincang
  • 3 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 bungkus Perencah nasi Goreng Adabi
  • Segenggam udang kering _ direndam di dalam air panas hingga lembut, bersihkan dan tumbuk kasar
  • Daun bawang _ dihiris
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula ( optional )
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Sampingan
  • Telur mata
  • Hirisan timun
  • Hirisan buah tomato

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali dan masukkan bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan udang kering dan tumis hingga garing.
  3. Kemudian masukkan perencah nasi goreng Adabi, sedikit gula dan garam secukup rasa. Tumis sehingga terbit minyak.
  4. Lepas itu bolehlah dimasukkan nasi yang telah diperoikan dan gaul rata. Goreng seketika.
  5. Akhir sekali masukkan udang goreng, lof daging ayam goreng dan hirisan daun bawang. Gaul dan tutupkan api.
  6. Angkat dan hidang bersama sosej goreng dan bahan-bahan sampingan.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, February 9, 2017

~ Resipi Pulut Kuning Bersama Rendang Daging...

Sheery Dream Cakes | 1:11 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Pulut Kuning merupakan sajian istimewa bagi orang-orang Melayu. Beras pulut direndam bersama air kunyit bersama asam gelugor semalaman. Dikukus pula bersama santan , garam dan daun pandan sehingga ianya masak. Rasa lemak pulut beraroma daun pandan ini memang serasi dimakan bersama serunding, rendang atau sambal tumis.

Baru-baru ini, menu pulut kuning tiba-tiba menjadi popular di mata dunia. Pulut kuning merupakan salah satu menu yang telah disajikan oleh Chef Safura Tawil yang telah dinobatkan sebagai juara dalam pertandingan Embassy Chef Challenge 2016 di Ottawa, Kanada. Selain pulut kuning bersama serunding dan rendang daging, Chef Safura juga menyajikan otak-otak bersama acar dan sambal udang serta sate ayam berkuah kacang.

Hari ini sekali lagi kita singgah ke dapur Che Mat Gebu ya. Resipi pulut kuning ini Diana ikut dari resipi Dapur Tanpa Sempadan. Izinkan Diana panjangkan resipinya di sini ya Che Mat. Terima kasih... Jom semak resipinya. 



PULUT KUNING

Bahan-Bahan
  • 500 gram beras pulut
  • 3/4 camca teh serbuk kunyit
  • 1 keping asam gelugor
  • 1 cawan santan cair*
  • 3/4 camca teh garam*disatukan dan kacau rata )
  • 2 helai daun pandan
  • 100 ml pati santan (santan pekat)

Cara Membuatnya
  1. Cuci beras pulut, kemudian rendam dan masukkan serbuk kunyit dan asam gelugor. Biarkan semalaman atau sekurang2nya 8 jam. Kemudian tos dan masukkan ke dalam loyang ( cm guna loyang saiz 9 inci ).
  2. Tuang santan cair, dan masukkan daun pandan. Kukus atas air mendidih selama 15 minit. Kareh atau gaulkan pulut tadi. Tuang pati santan, gaul lagi dan sambung kukus 15 minit atau hingga pulut masak. Keluarkan daun pandan dan boleh dihidangkan bersama sambal tumis, rendang, kari atau serunding.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, November 14, 2015

~ Resipi Nasi Beriani Ayam...

Sheery Dream Cakes | 8:59 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Nasi Beriani Ayam atau Daging sememangnya kegemaran Diana.. Diana paling suka makan Nasi Beriani di Batu Pahat, Johor.. Sedap sesangat.. Bila tekak hendak makan Nasi Beriani, terus teringat restoran yang jual nasi beriani tu kat Batu pahat.. Tapi apa kan daya.. Jauhnya tu kena pergi seberang lautan baru dapat merasanya.. Huhuuu..

Nak tak nak kenalah memasak sendiri Nasi Beriani tu.. Rempah Beriani? Yang itu sememangnya masalah sebab tiada stock rempah beriani dari Johor pun di rumah ni.. Yang ada hanyalah Perencah Nasi Beriani Ikan Brand sahaja... Jadilah kan...

Semasa googel resipi Nasi Beriani.. Tergoda dengan resipi nasi Beriani di blog Sweet Brownies .. Apa lagi, masak la untuk menu makan malam kami malam tadi.. Alhamdulillah sedap. Terima kasih kepada tuan punya resipi kerana sudi kongsikan resipinya ya.. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya..


:: Resipi Oleh ~ Rahimah Tamin @ Sweet Brownies  ( TQ ) 

AYAM BERIANI
  
Bahan-Bahan
  • Seekor ayam 
  • 2 senduk rempah beriani 
  • 1/2 cawan susu cair
  • 1 senduk tomato puri
  • 1 cawan yogurt 
  • 1/2  cawan minyak
  • 1 1/2 cawan air 
  • 2 senduk cili kering kisar
  • 1 biji bawang besar _ dibelah 4
  • 1 biji tomato _ dihiris
  • Penumis ( kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih )
  • Air asam jawa
  • 1 sudu kecil gula / madu
  • Sedikit kismis 
  • Garam 
  • Gula 

Bahan Perapan Ayam ( kisar dengan sedikit air )  
  • 3 inci kunyit hidup
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • Serai hiris ( bahagian yang putih) 

  • 1 sudu besar serbuk rempah kari  
  • Serbuk lada hitam  
  • Garam 

Bahan-Bahan Kisar
  • 2 biji bawang besar _  potong dadu 
  • 3 biji tomato _ potong dadu 
  • 7 iji cili besar hijau _ dibuang biji dan kerat 3 
  • 15 tangkai cili kering 
  • 5 ulas bawang putih 
  • 2 inci halia hiris 


Cara Memasaknya
  1. Basuh ayam dengan air asam jawa dan tepung gandum, rendam 20 minit dan toskan.
  2. Gaulkan ayam dengan bahan perapan ayam, serbuk rempah kari, serbuk lada hitam dan garam. ( Diana perap 10 minit ).
  3. Kemudian goreng ayam di dalam minyak yang panas sehingga separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  4. Campurkan rempah beriani bersama bahan-bahan kisar serta susu cair dan gaul rata.
  5. Panaskan 1 cawan minyak, tumiskan bahan penumis 4 sekawan, bancuhan rempah dan bahan kisar tadi, tomato puri, yogurt, sedikit susu cair dan garam. Kacau rata ( kacau selalu sebab takut hangit ). Tumis sehingga garing.
  6. Masukkan ayam yang telah digoreng separuh masak tadi dan kacau rata.
  7. Masukkan bawang besar yang dibelah 4, hirisan tomato serta air asam jawa atau air perahan limau,  1 sudu kecil gula / madu atau secukup rasa, kismis serta 1 1/2 cawan air.
  8. Masak sampai terbit minyak atau kuahnya pekat. Perasakan dengan garam. Sesuaikan rasa.
  9. Angkat dan sedia untuk dihidang. 

** NOTE ~ SETELAH MEMASAK LAUK BOLEHLAH KITA MEMASAK NASINYA YA. 



NASI BERIANI
  
Bahan-Bahan
  • 1 kg beras moghul ( Faiza ) _ basuh bersih dan rendamkan sebelum mula memasak lauk
  • 2 biji bawang besar _ dihiris
  • 1 inci halia _ dihiris
  • 3 ulas bawang putih _ dihiris
  • Kulit kayu manis
  • Bunga cengkih
  • Bunga lawang 
  • Buah pelaga
  • 1 senduk rempah beriani ( khas untuk nasi ada sebenarnya kat Johor )_ Diana guna Perencah Nasi Beriani Ikan Brand
  • 2 senduk Buttercup/planta  _ Diana gantikan dengan 2 senduk minyak sapi 
  • 1 senduk minyak goreng ayam
  • Segenggam atau 1 kotak kecil kismis 
  • 1/2 cawan susu cair
  • 6 cawan air
  • Tomato _ dihiris ( Diana potong dadu kecil )
  • Daun pandan
  • Seikat daun ketumbar 
  • Bawang goreng
  • Pewarna kuning telur / kaskas ( susah nak cari )
  • Sedikit biji gajus goreng _  Diana tambah 

Cara Memasaknya

  1. Toskan beras dan ketepikan.
  2. Panaskan butter / minyak sapi dan minyak goreng ayam tadi dan masukkan bahan penumis 4 sekawan. Tumis hingga wangi.
  3. Masukkan bawang besar, halia dan bawang putih hiris, kacau hingga bangkit bau.
  4. Masukkan rempah yang dicampur dengan susu cair, daun pandan, kismis dan garam.
  5. Kacau selalu, setelah rempah terbit minyak dan wangi masukkan 6 cawan air.
  6. Setelah mendidih masukkan beras. Tutup periuk dan masak nasi hingga separuh masak atau hampir masak. Angkat.
  7. Salin nasi ke dalam bekas lain.
  8. Guna periuk tadi ( rice cooker ), masukkan separuh nasi yang separuh masak tadi dan ratakan.
  9. Tuangkan sedikit susu cair, titikkan sedikit pewarna kuning, letakkan 4 ketul ayam beriani bersama sedikit kuahnya, separuh hirisan tomato, sedikit biji gajus goreng, hirisan daun ketumbar dan sedikit bawang goreng.
  10. Kemudian, masukkan baki nasi tadi dan ratakan.
  11. Buat langkah seperti No.9.
  12. Akhir  sekali tutup semula periuk dan masak semula sampai nasi masak.
  13. Hidang nasi bersama acar timun mentah, ayam beriani ( resipi di atas ) atau lauk kegemaran masing-masing.


Diana gabungkan nasi beriani ini bersama Ayam Ros pandan, Ayam Beriani dan Acar Timun Mentah. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>